Sir Anthony otthon marad

Van Dyck egyik legjelentősebb önarcképe Britanniában marad

Ahogyan arról korábban az Obeliscus is beszámolt, a londoni National Portrait Gallery és az Art Fund kezdeményezésére nagyszabású gyűjtőkampány indult, melynek az volt a célja, hogy Van Dyck egyetlen Angliában készült és mind a mai napig angol magántulajdonban maradt önarcképe közgyűjteménybe kerülhessen. A képre ugyanis tulajdonosa kiviteli engedélyt kért azután, hogy tengerentúli vevő akadt a kiemelkedő jelentőségű műre. A brit törvények értelmében ilyen esetben a jelentős, történelmi értékkel bíró tárgy átmenetileg zárlat alá kerül, melynek időszakában bármely közgyűjteménynek lehetősége van a bejelentett vételáron megvásárolni az alkotást. A Van Dyck-önarckép esetében ez 12,5 millió fontot jelentett.

Március végén azonban a tulajdonos bejelentette, hogy visszavonja az export-kérelmet és a művet 10 millió fontért vételre ajánlja a National Portrait Gallery-nek. Ezt a még mindig igen jelentős összeget a hírek szerint sikerült összegyűjteni. Ahogyan az várható volt, az eladási ajánlat hatására megnyíltak olyan "csapok" is, melyek révén lehetővé vált a siker: május elsején jelentette be a National Portarit Gallery igazgatósága, hogy a gyűjtés eredményes volt. Az egyik legjelentősebb hozzájárulást a Heritage Lottery Fund - a Szerencsejáték Rt. brit megfelelője- biztosította: 6,343,500 fontot, azaz a vételár kétharmadát. A vételár további részét közel 10,000 magánadomány fedezte, 1-től 20,000 fontig terjedő tételekkel. A gyűjtést szervező Art Fund igazgatójának elmondása szerint az elmúlt 100 esztendő egyik legsikeresebb műtrágymentő akciója volt a Van Dyck-arckép megvásárlása.

A múzeummal együtt az egész brit kulturális élet óriási eredményként könyvelheti el, hogy az 1640-41 folyamán készült, eredeti keretében fennmaradt Van Dyck-arckép továbbra is Angilában marad. Augusztus 31-én mutatják be a képet a nagyközönségnek a londoni Nemzeti Portré Galériában. Ezt követően restaurálási, állagmegóvási munkákat végeznek a múzeum munkatársai, majd 2015 januárjától hároméves országos turnéra indul a festmény: hat közgyűjteményben állítják ki be Nagy Britannia-szerte, ezzel is megköszönve a lelkes adományokat.

A brit műtárgyvédelmi törvény működőképességének újabb jó példáját láttuk: a szakemberek által kiemelkedő jelentőségűnek tartott művek minden fél számára előnyös módon kerülhetnek közgyűjteménybe, és ezáltal mindenki számára hozzáférhetővé.

A gyűjtésről és a képről bővebben itt.