A Türelem gyümölcse: új források Vasari egyik alkotásáról

Az egykor Medici-gyűjtemények egyik jelentős műve, a „Türelem allegóriája” egészen a közelmúltig őrizte titkát: megrendelője és alkotója kilétét.

A nagyméretű festmény Parmigianino alkotásaként került a Medici-gyűjteménybe, a képtár első katalógusában azonban már Francesco Salviati műveként szerepelt. Az elmúlt években Giovanni Agosti kutatásai nyomán bukkant olyan levelekre, melyek alapján ma már egyértelműen Giorgio Vasari és az egy ideig segédjeként működő Gaspa Becerra műveként határozhatjuk meg a festményt. A megrendelő Bernardetto Minerbetti, Arezzo püspöke volt.

Vasari, Pitti Palota

A jeles humanista püspök egy 1550 körül Vasarinak írt levelében rendelte meg az allegorikus témájú alkotást. Vasari egy korábbi, kisméretű táblaképben megfestett kompozícióját dolgozta át. A Minerbetti számára fontos erényt fiatal nőalak személyesíti meg, aki egy sziklához láncolva várja, amint a vázából kicsöpögő víz elporlasztja a láncait rögzítő, így őt fogva tartó sziklát.

A mű már a maga korában igen sikeres volt: a kompozíció hamarosan megjelent II. Ercole d'Este ferrarai udvarának alkotásain is, sőt, a herceg személyes impresa-ja lett. Így nemcsak a Prospera Spani által készített, a herceget ábrázoló márványbüsztön, hanem a kor neves éremművészének, Pompeo Leoninak 1554-ben, szintén Ercole megrendelésére készített érmén is feltűnik a Vasari-féle kompozíció. 

 

Vasari, Uffizi Képtár

 

 

A friss kutatási eredményeket, a Vasari-festmény által inspirált további műveket a Pitti Palotában a múlt év végén kamarakiállítson is bemutatták. 

További információ itt érhető el.Pompeo Leoni 1554-ben készült érme; Bargello, Firenze